Diari H2O

Air Untuk Manusia, Air Oleh Manusia

We Are Sidang Blog BASiS

Wujud sejak 2016 atas bimbingan Encik Zefry Hanif atau mesra dikenali sebagai Cikgu Jep. Tujuannya adalah untuk menyertai pertandingan “My Pengguna” yang bertemakan “Air Untuk Manusia, Air Oleh Manusia”. Bagi memberikan kesedaran kepada rakyat tentang betapa pentingnya air apatah lagi mendepani krisis baru-baru ini iaitu El Nino. Diharap akan memberikan impak yang positif kepada masyarakat Malaysia.

Copyright © 2016 Diari H2O. Powered by Blogger.

Posts

Comments

Pasukan kami

Blog Journalis

Hubungi Kami

Jom Sertai Kami

Portfolio

    Posted by: Sidang Blog BASiS Posted date: 17:20:00 / comment : 0

    Kadar Metabolisme Meningkat Dengan Peminunam Air


    29 April 2016 - Sama ada strategi berat badan anda memberi sokongan kepada karbohidrat tanpa lemak atau protein dengan beberapa karbohidrat, ada satu perkara pelan anda pasti mengesyorkan - air. Daripada diet berasaskan veggie-Ornish, "minum banyak air" adalah salah satu daripada diet lain.

    Secara saintifiknya, H2O benar-benar tidak membantu anda menurunkan berat badan. Penyelidik di Jerman melaporkan bahawa penggunaan air meningkatkan kadar di mana orang tersebut dapat membakar kalori. Kesan ini tidak begitu ketara namun penemuannya baru dalam peringkat awalan, tetapi penyelidik berkata kajian mereka boleh mempunyai implikasi penting untuk program berat badan kawalan.

    Lapan Cawan Sehari 

    Banyak fakta telah menyatakan yang kita perlu minum sekurang-kurangnya lapan gelas, 8-auns air sehari, namun sedikit kajian yang telah dilakukan untuk menentukan sama ada amalan ini dapat mempercepatkan penurunan berat badan. Dalam usaha untuk menjawab soalan ini, Michael Boschmann, MD, dan rakan-rakan dari Pusat Penyelidikan Franz-Volhard Klinikal Berlin mengkaji pengunaan tenaga antara tujuh lelaki dan tujuh wanita yang sihat dan tidak mempunyai berat badan berlebihan.

    Selepas minum kira-kira 17 auns air, kadar metabolisme subjek - atau kadar di mana kalori dibakar - meningkat sebanyak 30% untuk kedua-dua lelaki dan wanita. Peningkatan berlaku dalam tempoh 10 minit pertama dan mencapai maksimum selepas kira-kira 30 hingga 40 minit.

    Kajian ini juga menunjukkan bahawa peningkatan dalam kadar metabolisme berbeza pada lelaki dan wanita. Pada lelaki, pembakaran lemak didorong oleh peningkatan dalam metabolisme manakala bagi wanita, apabila penurunan karbohidrat meningkat, peningkatan dalam kadar metabolisme dapat dilihat.

    Para penyelidik menganggarkan bahawa sepanjang tahun, seseorang yang meningkatkan peminuman air beliau sebanyak 1.5 liter sehari akan membakar tambahan 17,400 kalori, untuk penurunan berat badan kira-kira lima pound. Mereka dapati bahawa sehingga 40% daripada peningkatan dalam pembakaran kalori adalah disebabkan oleh usaha badan untuk memanaskan air yang diminum. Penemuan ini telah dilaporkan dalam isu " The Journal Of Clinical Endocrinology and Metabolism".

    "Kesan yang sangat-sangat kecil"

    Para penyelidik menulis bahawa sehingga 70% daripada peningkatan dalam metabolisme, "tidak boleh dikaitkan dengan pemanasan air yang diminum," tetapi senaman."Kajian yang lebih besar dengan jelas diperlukan untuk mengesahkan kesan penurunan berat badan yang sangat sederhana ini," bak kata pakar fisiologi Daniel Moser, PhD. 

    Pakar Pemakanan dan Juru cakap Persatuan Amerika Dietetik, Leslie Bonci, MPH-RD, berkata "Walaupun penemuan ini disahkan, namun implikasi secara klinikalnya  adalah sangat sedikit".

    Kesimpulannya

    Sebagai individu yang bertanggung jawab, Kita haruslah meneruskan kesinambungan diri kita ke arah penambahbaikan, walaupun tabiat yang dilaksanakan hanya memperolehi implikasi yang begitu kecil. Janganlah kita jadikan perkara tersebut sebagai satu batu penghalang ke destinasi yang hendak dituju iaitu kehidupan yang lebih sihat. Oleh itu, saya berharap dengan perkongsian ini para pembaca dapat mencuba mengamalkan peminuman air sebanyak 8-auns sehari supaya kita hidup dengan lebih sihat.

    Artikel Disediakan Oleh:




    icon allbkg

    Tagged with:

    Next
    Newer Post
    Previous
    Older Post

    No comments:

    Leave a Reply

Komentar

Respon Pembaca